Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/boniir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
طراحی نما برای ساختمان تجاری - گروه معماری بنیستا

گروه معماری بنیستا

طراحی نما برای ساختمان تجاری

طراحی نما برای ساختمان تجاری: همانطور که میدانید طراحی نمای هر ساختمان با توجه به کاربری آن طراحی و اجرا می شود به عنوان مثال طراحی نمای یک ساختمان مسکونی با طراحی نمای یک ساختمان اداری یا یک مجتمع ورزشی متفاوت می باشد.

طراحی نما برای هر نوع ساختمانی با هر نوع کاربری که باشد مستلزم یک سری تکنیک و پارامتر ها می باشد. طراحی نمای ساختمان های تجاری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما برای یک طراحی نمای ساختمان تجاری خوب باید چه پارامتر های را در نظر گرفت؟ ما در این مقاله به بررسی طراحی نمای ساختمان تجاری پرداخته ایم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: طراحی نمای خارجی ساختمان

طراحی نما برای ساختمان تجاری

طراحی نما برای ساختمان تجاری

پارامترهای موثر در طراحی نمای ساختمان تجاری چیست؟

برای اینکه بتوانیم بهترین طراحی نما را برای ساختمان های تجاری انجام دهیم، باید به چند پارامتر توجه داشته باشیم. از مهم‌ترین این پارامتر ها می‌توان به: ویترین، تغییر ارتفاع، فضای خالی یا وید، خوانایی نما، پویایی نما، متریال مصرفی  و نور اشاره کرد. ما در ادامه به بررسی چند پارامتر ذکر شده می پردازیم.

بیشتربخوانید: بازسازی ساختمان اداری

طراحی نما برای ساختمان تجاری

طراحی نما برای ساختمان تجاری

ویترین

برای خیلی از افراد ویترین اولین  و مهمترین پارامتر برای طراحی نمای ساختمان تجاری می باشد. ویترین یا نمای بیرونی شاخص‌های است که مخاطب را از فضای بیرون به داخل مجتمع تجاری جذب میکند هرچند که به صورت کلی مجموعه هایی وجود دارند که در نمای بین آنها ویترین محصولات و فروشگاه های داخل آن ها قرار دارد.

اما به شکلی می توانیم بگوییم که جذب مخاطب بیشتر از طریق ویترین خارجی صورت میگیرد ویترین ها و واحدهای تجاری فقط به عنوان عرضه کننده کالا به مخاطب عمل نمی کنند، بلکه با دقت در طراحی آنها و یا در پروژه های خاص می توان به زیبایی فضای شهری و البته جذب مخاطب کمک شایانی کند.

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

طراحی نما برای ساختمان تجاری

طراحی نما برای ساختمان تجاری

فضا های خالی

خیلی از معماران و طراحان مجتمع های تجاری یک فضای خالی یا وید در وسط مجتمع به وجود می آورند که در نتیجه کلی بسیار تاثیر گذار می باشد. معمولاً وید ها امکان نورگیری از هر طرف را برای مجموعه به وجود می‌آورند، اما بجز این مورد وید  ها چه تاثیری بر نمای کلی ساختمان های تجاری می‌گذارند؟

سوالی است که خیلی از افراد می پرسند، برای جواب این سوال باید گفت که نمای ساختمان های تجاری چند طبقه قابلیت ایجاد فضای خالی یا وید را در داخل خود دارند و می تواند به شکل شیشه ای طراحی گردد که در شب هنگام که فضای داخل مشخص است فضای خالی در وسط مجموعه خودش را نشان دهد و نمای گردش برای مخاطب که در بیرون نگاه میکند پدیدار کند به صورت کلی وید ها می توانند برای افرادی که از بیرون به ساختمان تجاری نگاه می کنند یک نمای جذب کننده باشند.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی نما برای ساختمان تجاری

طراحی نما برای ساختمان تجاری

پویا نمایی

در بحث طراحی نمای ساختمان تجاری پویایی نمابسیار مهم و کاربردی است. معمولاً به فضایی که مخاطب می تواند نقشی در آن ایفا کند و بر زیبایی فضا  می افزاید نمای پویا یا کنش پذیر گفته می شود.

طراحی نما به صورت پویا چگونه است؟ طراحی نما به گونه ای است که هربار چشم نواز است و چشم پس از چند بار دیدن اذیت نمی شود و هر بار که مخاطب از روبروی  ساختمان تجاری نگاه میکند حسی جدید به مخاطب انتقال میدهد، اما این که چگونه می توانیم یک نمای پویا در مجتمع تجاری ایجاد کنیم به عوامل مختلفی بستگی دارد.

برای ایجاد نمای پویا در نماهای خطی یا افقی یک سری عوامل موثر هستند و برای نما های عمودی عوامل دیگر موثر می باشند. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید به بررسی نمای خطی یا افقی و نمای عمودی می پردازیم.

طراحی نما برای ساختمان تجاری

طراحی نما برای ساختمان تجاری

نمای خطی یا افقی چیست؟

به نمای که در امتداد یک خط و معمولاً برای ساختمان های یک طبقه یا نهایت دو  طبقه ایجاد می گردد نمای خطی یا افقی گفته می شود، مثلاً  پاساژ های تجاری که به صورت چیدمان مغازه های در کنار یکدیگر و با ویترین های مجزا به بیرون فضایشان طراحی می شود در اصطلاح دارای نمای خطی هستند.

مجتمع های تجاری که چندین و چند طبقه هستند به صورت برج های عمودی ساخته می شوند این نماها به صورت مجزا از فضای بیرون و با حداقل دید به فضای بیرونی طراحی و ساخته می شود. برای طراحی نمای پویا در نمای خطی یا افقی ایجاد سیرکولاسیون حرکتی برای مخاطب به منظور دیدن ویترین های دیدنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قرار گیری متفاوت مخاطب حالت دو و  واکنش پذیر را القا می کند.

در طراحی نمای عمودی بازی نور و سایه و متریال های متنوع مانند بتن سیمانی شفاف استفاده می شود بهره گرفتن از متریال های جدید مانند بتن شفاف با آب می تواند حرکت مخاطب را به داخل القا کند و نقش آن را برای باورپذیر نمودن بنا بیشتر کند.

امیدوارم که با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در مورد طراحی نمای ساختمان تجاری به دست آورده باشید و بتوانید بهترین طراحی ها را برای ساختمانهای تجاری انجام دهید.

ارسال نظر