گروه معماری بنیستا

آیتم هایی که عملیات بازسازی ساختمان شامل آن هاست

تمامی ساختمان ها دارای طول عمر مفیدی می باشند. در صورتی که این مدت زمان به پایان برسد، خرابی ها و مشکلات مختلفی در قسمت های گوناگون بنا نمایان خواهد شد. عملیات بازسازی ساختمان به معنی اقدامات و پروژه‌ هایی است که برای ساختمان های قدیمی و نیمه قدیمی اجرا می شوند تا از لحاظ ظاهری و مقاومت به کیفیت بالاتری دست پیدا کنند. در عملیات بازسازی ساختمان کارهای متفاوتی از قبیل رنگ ‌آمیزی، تعمیر لوله‌کشی، تعویض کابینت ‌ها، تغییر تیغه‌ ها و دیوارهای جداکننده فضا و موارد متعدد دیگری صورت می گیرد. در این مطلب قصد داریم تا آیتم هایی که بازسازی شامل آن هاست را به طور کامل توضیح دهیم.

چرا ساختمان ها به بازسازی نیاز دارند؟

علت های گوناگونی برای بازسازی بناها وجود دارد. جهت ایجاد تغییرات در نقشه ساختمان، قدیمی بودن طراحی داخلی سازه، بهینه سازی و مقاوم سازی بنا، بهبود کارایی و عملکرد ساختمان، ایجاد تنوع در دکوراسیون داخلی و یا نیاز به تعویض برخی از قسمت های داخلی ساختمان به دلیل فرسودگی، می توان اقدام به بازسازی نمود. هنگامی که شما با یکی از این موارد مواجه شدید، پیشنهاد می کنیم که نسبت به آن بی توجه نبوده و با انجام اقدامات لازم، ساختمان خود را به صورت اصولی و استاندارد بازسازی نمایید.

همچنین بخوانید: بازسازی ساختمان اداری

بررسی آیتم های عملیات بازسازی ساختمان

در بازسازی یک ساختمان، مجموعه ‌ای از آیتم ‌ها و فعالیت ‌ها جهت بهبود و تغییر شکل بنا انجام می ‌شود. در زیر توضیحاتی درباره برخی از آیتم ‌های معمول در عملیات بازسازی ساختمان آورده شده است:

تخریب بخش های گوناگون

در ابتدا به سراغ قسمت هایی از سازه که قصد تخریب آن ها را دارید، بروید. تخریب ساختمان مبحث گسترده ‌ای هست که تنها به بازسازی هم محدود نمی شود و نقش بسزایی در نوسازی نیز ایفا می کند. تخریب اماکن قدیمی به اخذ مجوز از سوی نهادهای مربوطه نیاز دارد و تمام مراحل اجرای این عملیات می بایست توسط مهندسین و پیمانکاران انجام شود.

عملیات بازسازی ساختمان

تعمیرات ساختمانی

در این مرحله، فعالیت ‌هایی همچون تعمیرات ساختمانی، تقویت سازه، تعویض آجرهای شکسته و ترمیم دیوارها صورت می گیرد. این فعالیت ‌ها به منظور بهبود استحکام و ایمنی سازه انجام می شوند. توجه داشته باشید که یکی از بخش های اصلی در عملیات بازسازی ساختمان دیوارها می باشند که وجود آن ها و همچنین سالم بودنشان، بسیار حائز اهمیت است.

سیم‌کشی

سیم کشی در عملیات بازسازی ساختمان باید به دقت انجام شود. این پروسه شامل نصب سیستم برق، کابل‌کشی، نورپردازی و نصب سوکت ‌ها و سوئیچ ‌ها می باشد. همچنین، ممکن است سیستم‌ های ایمنی مانند آژیر حریق و دزدگیر نیز نصب شوند.

لوله کشی

گاهی اوقات نیازی به تعویض تمام لوله ‌کشی و تأسیسات ساختمانی نمی باشد و این موارد تنها به تعمیرات جزئی احتیاج دارند. اما دقت نمایید که سیستم های لوله کشی قدیمی مشکلات زیادی را برای ساختمان ایجاد خواهند کرد. نصب و تعویض لوله ‌های آب، فاضلاب و گاز و همچنین ایجاد سیستم گرمایشی و سرمایشی در ساختمان در این مرحله انجام می‌ شود.

نصب درب و پنجره

تعویض درب و پنجره فرسوده را نباید از لیست خود جا بیندازید. درب و پنجره افزون بر اینکه از بنای شما محافظت می کنند و وظیفه عایق بندی را بر عهده دارند، باعث می شوند که نمای ظاهری ساختمان شما نیز زیبا و جذاب به نظر برسد.

رنگ آمیزی

رنگ آمیزی می بایست در مرحله پایانی بازسازی انجام شود تا آسیبی به آن وارد نگردد. شما می توانید دیوارها، سقف ‌ها و سایر سطوح داخلی و خارجی ساختمان را رنگ آمیزی کنید. این فعالیت به منظور تغییر رنگ، تازه کردن و زیباسازی ساختمان صورت می ‌گیرد.

دکوراسیون داخلی

این مرحله شامل تغییرات در دیوارها، کفپوش ‌ها، سقف‌ ها و کاغذهای دیواری است. این فرآیند برای بهبود ظاهر و طراحی داخلی ساختمان انجام می ‌شود. تعمیر سقف یکی از آیتم های عملیات بازسازی ساختمان است که نیاز به دقت بسیار زیادی دارد. بازسازی کف هم به همان اندازه اهمیت داشته و سرامیک، پارکت، موکت، کاشی یا هر کفپوشی که مورد پسندتان است را می توانید نصب نمایید. استفاده از کاغذ دیواری نیز برای پوشش دیوارهای ساختمان مناسب بوده و به جلوه داخلی ساختمان کمک می کند.

توجه داشته باشید که عملیات بازسازی ساختمان می ‌تواند شامل یک یا چند آیتم مذکور باشد و بسته به نیازها و اولویت ‌های هر پروژه، ممکن است آیتم‌ های دیگری نیز به لیست اضافه شوند. همچنین، توصیه می ‌شود با متخصصان و معماران همکاری کنید تا نیازها و محدودیت ‌های خاص پروژه خود را بررسی و بهترین راه حل‌ها را پیدا نمایید.

همچنین بخوانید: بازسازی منازل مسکونی

کلام آخر

عملیات بازسازی ساختمان، زمان ‌بر و سخت می باشد، اما بعد از اتمام این مراحل طراحی جدید شما را شگفت ‌زده خواهد کرد. عملیات بازسازی ساختمان در راستای افزایش عمر سازه کمک می کند تا از یک ساختمان قدیمی و فرسوده، ساختمانی نو و سالمی بسازید. علاوه براین، عملیات بازسازی ساختمان، ارزش ذاتی ملک را برای فروش مجدد افزایش می دهد. طی این فرآیند همواره به اصول آن توجه نموده و در صورت نیاز، اقدامات لازم را انجام دهید. در اعمال این تغییرات می بایست از افراد و مهندسان بازسازی همچون وبسایت بنیستا کمک بگیرید تا در پایان کار با بهترین نتیجه روبرو شوید.

ارسال نظر