گروه معماری بنیستا

بازسازی حرفه ای ساختمان چیست؟

همه ساختمان ها و بناها هر چند مقاوم با گذشت زمان فرسوده و کهنه می شوند و افزون بر از دست دادن ظاهر زیبای خود از نظر مقاومت و ایمنی نیز در معرض خطر قرار می گیرند. تخریب ساختمان ‌ها و ساخت مجدد آن ها هزینه‌ های بسیار زیادی در پی دارد. از این رو، مناسب ترین راه برای ساختمان ‌هایی که بافت آن ها دچار فرسودگی نشده باشد، بازسازی حرفه ای ساختمان است.

در صورتی که فضای داخلی منزل برای شما تکراری شده و یا مایلید تغییراتی را در ظاهر محیط خود ایجاد نمایید، می بایست به فکر بازسازی باشید. فاکتورهای متعددی در تعیین زمان بازسازی یک ساختمان تاثیر گذار هستند که از جمله آن ها می توان به شرایط آب و هوایی، مصالح استفاده شده، نحوه استفاده و مراقبت از ساختمان و… اشاره نمود. در ادامه این مطلب می خواهیم به بیان مفهوم بازسازی حرفه ای ساختمان بپردازیم و اطلاعات مهمی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

مفهوم بازسازی حرفه ای ساختمان

بازسازی یک بنا به مجموعه اقداماتی گفته می شود که در جهت اهداف بهبود ظاهر و جلوه، استحکام و ایمنی و عملکرد ساختمان برای یک بنای قدیمی یا نیمه قدیمی صورت می گیرد. معمولا پس از گذشت 10 سال از ساخت سازه، نیاز به بازسازی به چشم می آید. این بازسازی بیشتر به جنبه ‌های ظاهری ساختمان از قبیل تغییر در نمای ساختمان، نورپردازی و… مربوط می شود. عملیات بازسازی هر بنایی اقداماتی تخصصی است که مراحل مختلفی را در پی دارد. مهم ‌ترین مراحل شامل گرفتن مشاوره از متخصصان و مهندسان بازسازی، طراحی نمای خارجی ساختمان، تقویت سازه ‌ای بنا، تعمیر اسکلت ساختمان، به ‌روز کردن امکانات و… می باشند.

بازسازی حرفه ای ساختمان

علل بازسازی ساختمان

مرمت و بازسازی حرفه ای ساختمان افزون بر دلایل ایمنی همچون فرسوده شدن دیوارها، کهنه شدن کف ساختمان، فرسایش پله ‌ها و… علت های دیگری مانند تکراری شدن و خسته شدن از محیط ساختمان را نیز دارد و ممکن است بازسازی فقط برای زیبایی انجام بگیرد. شما می توانید به طورکلی تمام بنا را بازسازی نمایید یا فقط قسمتی از ساختمان، همچون حمام یا آشپزخانه را تغییر دهید. گاهی اوقات نیز، مالک یک ساختمان تصمیم به تغییر کاربری یک سازه می‌ گیرد. در این صورت، باتوجه به نوع کاربری فعلی ساختمان، می بایست کل ساختمان را دستکاری نمود و طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی نورپردازی، سقف و دیگر قسمت ‌های گوناگون بنا را بازسازی کرد.

آیا برای بازسازی حرفه ای ساختمان نیاز به اخذ مجوز می باشد؟

جهت مطمئن شدن از این موضوع که تغییرات و بازسازی‌ های شما مشکل و یا منع قانونی ندارد، می بایست برای اخذ مجوزهای لازم اقدام نمایید. برای تغییرات ساده ای همچون نقاشی بنا، نوسازی تاسیسات و یا تغییر در سیستم برق ساختمان نیازی به دریافت مجوز نمی باشد. ولی برای تغییر در فضاهای تعریف‌ شده ساختمانی و یا اضافه کردن بخشی به ساختمان، باید مجوز لازمه را دریافت نمایید. تا زمانیکه تغییرات در حیطه تعریف ‌شده ساختمان باشد، مشکل قانونی نخواهد داشت. اما اضافه نمودن قسمتی به ساختمان نیاز به مجوز دارد. این امر به ویژه در ساختمان های تجاری حائز اهمیت می باشد و باید به آن توجه نمایید.

چگونه می‌توان هزینه ‌های بازسازی حرفه ای ساختمان را برآورد کرد؟

آگاهی از هزینه های بازسازی قبل از شروع کار، از اصلی ترین اقداماتی است که می بایست در نظر داشته باشید. جهت اطلاع از هزینه‌ های بازسازی، مناسب ترین شیوه آماده کردن لیستی از کارهایی است که می خواهید در بازسازی انجام دهید. پس از تخمین تقریبی هزینه‌ ها، می ‌توانید برای انجام شدن هر قسمت از بازسازی منازل مسکونی، محدودیت زمانی نیز در نظر بگیرید. هر چقدر که بنا دارای معماری پیچیده ‌تری باشد و تعداد اتاق ‌ها و فضاهای آن زیادتر باشد، بر قیمت تعمیر و بازسازی حرفه ای ساختمان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

قابل توجه ترین هزینه ‌هایی که به طور مشترک در اکثر بازسازی‌ ها وجود دارد، شامل هزینه خرید مصالح، هزینه تخریب بخش ‌های اضافی، هزینه حمل زباله‌ ها، میزان تعمیرات، دستمزد پیمانکاران، کارگران و بقیه مهندسان می باشد.

سخن پایانی

در این مطلب مفهوم بازسازی حرفه ای ساختمان را شرح دادیم و بررسی نمودیم که علل بازسازی شامل چه مواردی می ‌باشد. هر ساختمان، حتی در صورتی که به وسیله برجسته ترین گروه مهندسی و با بهترین مصالح ساخته شده باشد، بعد از گذشت چند سال دچار فرسودگی خواهد شد. نظر به اینکه خرید یا ساخت یک ساختمان می ‌تواند هزینه‌ های بسیار زیادی برای افراد داشته باشد، بازسازی بنا مناسب ترین شیوه جهت تغییر طراحی و دکوراسیون ساختمان، افزایش طول عمر آن، افزایش ارزش ساختمان‌ و همچنین افزایش مقاومت و ایمنی آن می باشد.

در آخر باید بگوییم که جهت دستیابی به بهترین نتیجه از بازسازی منزل یا محل کار خود، بهتر است که انجام این کار را از طراحی ایده تا اجرای آن به افراد متخصص مانند وبسایت بنیستا بسپارید. در این صورت، با هزینه و زمان کم و مناسب کار شما به خوبی انجام خواهد شد.

ارسال نظر