گروه معماری بنیستا

رسم غلط در طراحی و اجرای نما

نما به معنای چهره ساختمان است. در حال حاضر و در آینده، موضوع وجود ساختمان‌هایی با طراحی زیبا و صرفه‌جو در مصرف انرژی محیط به یک نیاز و نقطه تحقیقاتی مهم تبدیل شده است. برای طراحی یک نمایِ زیبا به عوامل زیر دقت داشته باشید، چرا که رعایت نکردن هر آیتم سبب ایجاد رسم غلط در طراحی و اجرای نما می‌گردد.

رسم غلط در اجرای نما و خطر ریزش

تحقیقات کارشناسی حاکی از آن است که برخی شهرهای ایران مانند کلان شهر تهران در منطقه زلزله خیز قرار دارد. از این رو، باید به استحکام بخش های مختلف سازه های ساختمانی توجه ویژه داشت. نه تنها استحکام و مقاومت نمای داخلی ساختمان بسیار مهم و حیاتی است، بلکه باید به مقاومت بالای نمای بیرون ساختمان ها نیز دقت نمود. ریزش نمای بیرونی در اثر طراحی غلط می تواند جان اشخاص را به خطر بیاندازد. شهروندان ممکن است در اثر رسم غلط در طراحی و اجرای نما بیرونی ساختمان، دچار اسیب های جدی شوند. به همین دلیل انتظار می رود که در صنعت ساختمان سازی تا حد زیادی از مصالح درجه یک استفاده شود. همچنین اصول و استانداردهای ساختمان سازی به طور دقیق رعایت شوند.

نمای ساختمان باید در برابر فشار های وارده و همچنین شرایط جوی نامناسب بسیار محکم باشد.

چگونه از رسم غلط در طراحی و اجرای نما جلوگیری کنیم؟

جالب است بدانید که طراحی و اجرای نمای جذاب داخل و خارج ساختمانِ شما، جلوه‌ای به یاد ماندنی در ذهن بیننده ایجاد می‌کند. هر گونه سهل انگاری در رعایت اصول ساخت و ساز باعث رسم غلط در طراحی و اجرای نما می شود.

ترکیب مواد مختلف در طراحی نما

یکی از مهمترین موارد برای رسیدن به نمای خوب این است که بدانید چه موادی را در کنار هم قرار دهید تا هماهنگی بیشتری در طراحی نما ایجاد شود و نمای ساختمان شما زیباتر به نظر برسد. همانگونه که در مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان اشاره شده است سطح خارجی ساختمان باید از مصالح مناسب ساخته شده باشد و از روش ایمن و بادوام جهت نماسازی و مقاومت نما استفاده شود تا در برابر زلزله نیز ایمن باشد.

رسم غلط در طراحی و اجرای نما

رعایت تناسب رنگ در طراحی نمای ساختمان

کاربرد رنگ یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های بصری یک نما است که اگر در این زمینه انتخاب صحیحی نداشته باشید حتی کیفیت بصری منظور شده با بهترین طرح‌ها و عالی ترین متریال را از بین می‌‌برد،پس بهتر است تناسب رنگ یک نما را مطلوب می‌کند. قبل از اجرای طرح می‌توانید با کمک نرم افزار طراحی سه بعدی نسبت رنگ‌ها را اندازه‌گیری کنید.

نکات پیشگیری از رسم غلط در طراحی و اجرای نما

سازگاری عناصر استفاده شده در نمای ساختمان: کلیه قسمت‌های نمای ساختمان باید به یک صورت طراحی و اجرا گردند تا وحدت و تداوم در کل ظاهر نما دیده شود.

از یک عنصر شاخص برای طراحی نما ساختمان استفاده کنید: یکی از قسمت‌های نما را نقطه عطف آن در نظر بگیرید و طرحی متفاوت برای آن بسازید تا قسمت مورد نظر در مرکز توجه قرار گیرد.

استفاده از یک ریتم خاص: مولفه‌های سازنده شکل خارجی و ظاهری نما باید دارای نوعی نظم باشند. ریتم تولید شده باید از پراکندگی و ناخوانایی عناصر بکاهد.

توجه به درونگرایی و برونگرایی: در طراحی نما باید به حریم خصوصی همسایه‌ها توجه داشت و درون‌گرایی و برون‌گرایی را در طراحی نما نظر بگیرید تا حریم خصوصی افراد را به خطر نیندازید.

سخن پایانی

گروه معماری بنیستا با کادری زُبده و متخصص، با انجام پروژه‌های متعدد نمای خصوصی (داخلی و خارجی) برای مشتریان متعدد و با سال‌ها تجربه در حوزه طراحی و بازسازی، آماده ارائه خدمات حرفه‌ای در زمینه‌های طراحی ویلا، طراحی نما، دکوراسیون داخلی، انواع بازسازی ( بازسازی منازل مسکونی، بازسازی ساختمان اداری و… ) است.
تیم اجرایی مجرب و کارآزموده بنیستا در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی نمای خارجی ساختمان، دکور داخلی، دکوراسیون منزل، دکوراسیون پذیرایی، دکوراسیون کافه، دکوراسیون مدرن، دکوراسیون اداری، طراحی دکوراسیون اداری متبحرند. با تطبیق تخصص و منابع مناسب با پروژه شما، ما در حال ساختن دنیایی هستیم که در آن معماری در انحصار سرمایه‌داران نباشد.

تیم ما استرس ساخت یک ساختمان عالی را با ارائه خدمات مشاوره، راهنمایی و کمک برای رفع نیازهای دقیق شما از بین خواهند برد.

ارسال نظر