گروه معماری بنیستا

نکاتی قبل از طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی به اقداماتی گفته می شود که جهت ایجاد هماهنگی میان المان های گوناگون به منظور بهبود زیبایی محیط و همچنین برقراری یک فضای دلنشین و آرامش بخش صورت می گیرد. به کارگیری سبک های گوناگون در دکوراسیون داخلی همانند، روستیک، مدرن، مینیمال، بوهمین و… همگی نیازمند توجه به موارد متعددی برای داشتن جلوه ای خاص و متناسب هستند. در واقع، رعایت نکاتی قبل از طراحی دکوراسیون داخلی می تواند به ایجاد یک فضای هماهنگ و زیبا کمک نماید.

با اجرای مناسب فاکتورهایی که در این مطلب برای شما شرح می دهیم، این امکان فراهم می شود تا با کم ترین هزینه و کم ترین چالش ها، تغییرات زیادی در محیط خود ایجاد کنید. پس اگر قصد طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کار خود را دارید، با ما همراه باشید.

نکاتی قبل از طراحی دکوراسیون داخلی باید بدانید

نکاتی قبل از طراحی دکوراسیون داخلی، در نظر داشتن برخی نکات مهم می ‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. در زیر به برخی از این نکات اشاره می کنیم:

تخمین بودجه

این موضوع درست است که فقط یک مهندس و کارشناس مربوطه می تواند تخمین دقیقی از هزینه نهایی پروژه در اختیار شما قرار دهد، اما خودتان هم می توانید هزینه های پیش رو را بطور تقریبی حساب کنید. اگر بدون در نظر گرفتن هزینه های طراحی دکوراسیون داخلی اقدام به کار نمایید، ممکن است در انتها جهت تامین بودجه با مشکل مواجه شوید و نتوانید به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید.

همچنین: بازسازی منازل مسکونی

تعیین هدف و سبک

نکاتی قبل از طراحی، تعیین هدف و سبک دکوراسیونی که می‌ خواهید در فضا ایجاد کنید بسیار حائز اهمیت است. بررسی کنید که این فضا برای چه منظوری استفاده می ‌شود و چه احساسی باید در افراد به وجود آورد. آیا یک فضای زندگی راحت و آرامش بخش می‌خواهید یا فضایی پر انرژی؟ آیا می ‌خواهید فضایی مدرن و کانتمپروری ایجاد کنید یا سبک کلاسیک و سنتی را ترجیح می ‌دهید؟ سبک دکوراسیونی که انتخاب می ‌کنید می بایست با سلیقه و سبک زندگی شما سازگار باشد. تعیین سبک، پایه ‌ای برای انتخاب رنگ ‌ها، مواد، مبلمان و لوازم دیگر است.

نکاتی قبل از طراحی

تحلیل فضا

هر محیط ابعاد خاص خود را دارد و شما می بایست به اندازه فضایی که در اختیار دارید کار کنید. قبل از شروع به طراحی، فضای خود را به دقت بررسی نمایید. اندازه، شکل و موقعیت پنجره‌ ها، درها، ستون ‌ها و سایر عناصر ساختاری را در نظر بگیرید. همچنین به الگوهای نورپردازی، سیستم گرمایشی و سرمایشی و نقاط قدرت و ضعف فضا توجه کافی داشته باشید.

همچنین: طراحی نمای خارجی ساختمان

ایجاد تصویر ذهنی

نکاتی قبل از طراحی دکوراسیون داخلی، بهتر است یک تصویر ذهنی از طراحی مورد نظر خود داشته باشید. این تصویر ذهنی را می توانید با استفاده از سایت ها ایجاد کنید. با انجام این کار شما قادر هستید تا وسایل و مبلمان مورد پسند خود را آسان تر و متناسب با یکدیگر تهیه نمایید. علاوه بر این، در زمان مشاوره با طراحان می توانید آن ها را به راحتی از خواسته خود آگاه سازید.

تعیین رنگ ‌ها

رنگ‌ ها تأثیر بسیاری در ایجاد احساسات و برجسته کردن جنبه‌ های مختلف فضا دارند. در انتخاب رنگ ‌ها، به ترکیبات و توازن بین رنگ‌ های سرد و گرم، روشن و تیره و همچنین تطابق آن ها با سبک دکوراسیونی که مدنظرتان است، توجه نمایید. رنگ ‌های روشن و رنگ ‌های گرم معمولاً فضا را بزرگ تر و دلنشین‌تر نشان می ‌دهند. در حالی که رنگ‌ های تیره و رنگ ‌های سرد فضا را کوچک تر و جمع و جور می کنند.

انتخاب مبلمان و لوازم دیگر

مبلمان و لوازم دیگری که در محیط شما قرار می گیرند، بسیار مهم هستند. انتخاب مبلمان، رویه‌ ها، پارچه ‌ها، فرش‌ ها و لوازم تزئینی باید با سبک و هدف دکوراسیون مطابقت داشته باشند. همچنین، توجه نمایید که مبلمان و لوازم دیگر به اندازه مناسبی انتخاب شوند تا فضا را نه بیش از حد شلوغ و نه بیش از حد خالی نشان دهند. در واقع، باید به ابعاد فضا و نیازهای عملکردی و تمایلات شخصی خود توجه کنید. افزون بر این ها، کیفیت، راحتی و سبک لوازم و وسایل انتخابی نیز حائز اهمیت است.

نتیجه گیری

طراحی دکوراسیون داخلی بر اساس سلیقه شخصی، فضای موجود و ایده‌ های طراح می تواند بسیار متفاوت باشد. با رعایت نکاتی قبل از طراحی، می توانید محیطی را خلق کنید که سازگار با سلیقه و نیازهای شما باشد و احساسات و شخصیت شما را به خوبی نشان دهد. در حقیقت، برای اینکه در انتهای کار دکوراسیون داخلی فضای شما منحصر به فرد به نظر برسد، می بایست تمام این نکات به اندازه‌ کافی مورد توجه و بررسی قرار گیرند. قابل ذکر است که این اقدامات، ممکن است با گذر زمان به تغییرات و به روزرسانی نیاز داشته باشند.

ارسال نظر